FAQ

LPG (skrót z ang. Liquefied Petroleum Gas) jest źródłem energii o wysokiej jakości używanym w takich dziedzinach jak: przemysł, rzemiosło, rolnictwo i motoryzacja. Gaz płynny jest uznawany jako paliwo bardziej przyjazne środowisku. Spaliny powstałe w wyniku spalania mieszanki powietrzno-gazowej są mniej szkodliwe dla środowiska naturalnego. Zawartość związków takich jak CO, HC i NOx jest dużo niższa niż w spalinach samochodu pracującego na LPG, ponieważ w odróżnieniu od benzyny gaz nie zawiera związków ołowiu oraz siarki.

Czy instalacja LPG jest bezpieczna?

Temperatura parowania LPG jest dużo niższa niż paliw konwencjonalnych (takich jak benzyna czy olej napędowy). W związku z tym utrzymanie tego paliwa w stanie ciekłym wymaga sprężenia go do odpowiednio wysokiego ciśnienia i montowania odpowiednich zbiorników ( często najbardziej wytrzymały element w samochodzie). Instalacje LPG muszą też spełniać wysokie wymagania i normy jakościowe określone prawem. System taki posiada również szereg zabezpieczeń, zarówno mechanicznych i elektrycznych. To wszystko sprawia, że instalacja zamontowana w samochodzie musi być bezpieczna.
Stosowanie elementów niewiadomego pochodzenia, będących po upływie badań technicznych lub z demontażu może jednak niekorzystnie wpłynąć na bezpieczeństwo użytkownika samochodu z LPG.

Czy istnieje możliwość zredukowania kosztów paliwa nawet o połowę?

Sprawdzonym sposobem obniżenia kosztów zużywanego paliwa jest przystosowanie silnika benzynowego do zasilania mieszaniną propanu i butanu zwaną LPG. W wielu krajach Europy, w tym i w Polsce, w cenie 1 litra benzyny można kupię 2 do 3 litrów autogazu! Zalety LPG już dawno docenili Włosi, Holendrzy i Francuzi. Również w Polsce coraz więcej osób obecnie chętnie stosuje ten rodzaj paliwa. Koszt przejechania samochodem o napędzie LPG 100 km jest średnio o ok. 45% niższy niż przejazd takim samym samochodem napędzanym benzyną.

Czy założenie gazu jest dla nas opłacalne?

Tak. Ponieważ gaz jest na dzień dzisiejszy znacznie tańszy od benzyny, ponadto średni czas zwrotu kosztów poniesionych na zamontowanie instalacji do samochodu to, przy przebiegu 15 000 km rocznie, około 9 do 12 miesięcy.

Czy gaz niszczy silniki?

Oczywiście, że nie! Gaz nie niszczy silników. Robią to źle dobrane, skonfigurowane lub nie wydajne instalacje. Dobrze dobrany układ to dopiero połowa sukcesu. Aby samochód działał poprawnie na gazie potrzebna jest również odpowiednia wiedza instalatora i umiejętność zaprogramowania układu.
Po drugie silnik zasilany benzyną zużywa się szybciej niż ten zasilany gazem, ponieważ gaz LPG nie powoduje spłukiwania oleju z gładzi cylindrów ani rozcieńczenia go w misce olejowej, jak może stać w przypadku nadmiaru benzyny wtryskiwanej do cylindrów, a nie spalonej.
Trzecim argumentem na korzyść autogazu jest fakt, że LPG posiada wartość liczby oktanowej wyższą od benzyny ( benzyna 95 LPG 110). Jest to parametr odwzorowujący odporność paliwa na spalanie stukowe.

Czy silnik musi palić więcej gazu niż benzyny?
Tak. A dzieje się tak ze względu na wysoką liczbę oktanową, która im wyższa, tym niższą wartość opałową ma paliwo nią oznaczone. Aby zapewnić odpowiedni skład mieszanki paliwowej, do cylindrów musi zostać podane ok 15-20 % więcej mieszanki powietrze-LPG, niż mieszanki powietrze-benzyna.

Czy silnik traci moc po zamontowaniu instalacji gazowej?

Działo się tak w przypadku samochodów do których montowane były układy mieszalnikowe( I i II generacja dla silników o zasilaniu gaźnikowym i monowtrysku), aczkolwiek spadek ten nie był duży i kształtował się w granicy 10-15%.
W przypadku instalacji IV generacji, stosowanych do niemal wszystkich współczesnych silników, spadek mocy prawie nie występuje. Często zdarza się efekt odwrotny. Ze względu na wyjaśnione wyżej zagadnienie liczby oktanowej, nowoczesne silniki z elektroniczne sterowanym układem zapłonowym, na podstawie wskazań czujnika spalania stukowego, są w stanie zmienić kąt wyprzedzenia zapłonu, spalając mieszankę paliwowo-powietrzną w cylindrze pod większym ciśnieniem i ze skorygowaną dawką. Wynikiem takiego zabiegu jest delikatny wzrost dynamiki silnika podczas zasilania LPG.

Czy gaz można zakładać tylko do nowych samochodów?

Nie ma przeciwwskazań do montażu instalacji w samochodach starszych i takich z dużym przebiegiem, jeśli silnik nie spala nadmiernie oleju i ma odpowiednią kompresję.

Czy można się spodziewać problemów, które nie występowały wcześniej?

Należy pamiętać, że instalacja gazowa w samochodzie jest układem wtórnym, który "słucha się" układu pierwotnego tj. układu sterowania wtryskiem benzyny. Każde niedomaganie występujące na benzynie może nasilać się na gazie dlatego trzeba dbać o jakość i stan świec zapłonowych, przewodów wysokiego napięcia i filtra powietrza itp. Również jakość tankowanego gazu może mieć wpływ na prawidłową pracę instalacji.

Czy świecąca, żółta kontrolka silnika na gazie to konieczność?

Kontrolka "Check Engine" to informacja dla kierowcy o awarii w układzie sterowania silnikiem, układzie oczyszczanie i kontroli składu spalin itp. W dobrze ustawionej instalacji, lampka nie ma prawa się świecić. Jeżeli jest inaczej, samochód wymaga ingerencji mechanika.

Czy podczas pracy na gazie muszę obawiać się o gniazda zaworowe?

W wielu współczesnych silnikach ( marki Fiat, Ford, Opel, Honda, Toyota), regulacja luzów zaworowych odbywa się przez mechaniczne ustawienie jego wartości oraz jego okresową kontrolę (np. co 60 000 km), korekcję tego luzu lub wymianę pewnych elementów (potocznie "szklanek"). Niestety, producenci samochodów często "zapominają" poinformować o tym użytkownika pojazdu, lub zostawią o tym jedynie wzmiankę w instrukcji obsługi pojazdu.
Zalecane jest, aby przy samochodach zasilanych gazem, kontrolę luzu zaworowego w silnikach, które takiego zabiegu wymagają, przeprowadzać co ok 20 000 km. W przypadku stwierdzenia zbyt dużej odchyłki od normy wymagana jest natychmiastowa regulacja układu LPG!!!